Az elronthatatlan fonott kalács

 2010.04.08. 15:52

Nálunk a Húsvét és a Karácsony nem múlhat el fonott kalács nélkül. Amellett, hogy van egy tuti receptem, amit idén Húsvétra sikerült tökéletesre csiszolnom, mindig variálok a fonási technikák és a töltések terén. Idén 6 szálból fontam a kalácsot (klasszikus magas hatos fonás). Tavaly a lapos hatos fonás volt terítéken. De mivel Karácsonykor már kikísérleteztem a magas hatos titkait, valamit kellett újítanom. Most mind a 6 szálat fonás előtt megtöltöttem kakaóval, majd a következő sütésnél (mert kétszer is kellett kalácsot sütnöm) dióval töltöttem meg a szálakat.

Hogy miért elronthatatlan? Mert ezt még amióta az eszemet tudom, soha nem rontottam el. nem volt nyers, nem volt morzsalákos, mindig szépen megkelt és tökéletes színű és állagú volt.

A sikeres tésztaállag miatt, azt a receptet használom kalácshoz, buktához és aranygaluskához is.

Hozzávalók:

  • 50dkg liszt (fele arányban lehet teljeskiőrlésű liszt is a reformereknek)
  • 2,5 dl tej
  • 1 dl langyos víz
  • 2,5 dkg élesztő
  • 7dkg margarin
  • 5dkg porcukor + 1 kiskanálnyi az élesztő futtatásához
  • 0,5 dkg só
  • 1 tojás + 1 tojás a tetejét megkenni

Elkészítése:

Ez is nagyon egyszerű! a meglangyosított tejbe elkeverjük a kiskanálnyi porcukrot, és belemorzsoljuk az élesztőt. amíg az élesztő életre kel, addig a víz kivételével az összes hozzávalót egy nagyobb tálba tesszük. Mikor az élesztő már jól felhabosodott, beleöntjük a hozzávalókkal teli tálba. A vízből annyit tegyünk hozz, hogy ragacsos, lágy tésztát kapjunk (Nekem általában kell az 1 deci, van úgy (liszttől függ), hogy csak fél deci kell.) Most már minden a tálban van, jöhet a dagasztás. Én kézzel szeretek dagasztani, mert szeretem érezni a tészta változását a kezem alatt. Addig kell dagasztani, amíg luffadozó síma tésztát nem kapunk, ami elválik az edény falától és a kezünktől egyaránt. (egy súlyzós edzéssel felér!). Nekem a dagasztás kb 15 perc. Ezután lisztezni szoktam a tálat és a tészta tetejét, hogy ne regadjon a tálhoz a kelő tészta. Letakarva, meleg helyen kb 20 percig kelesztjük, míg duplájára nem dagad. Ha megkelt, gyúródeszkára borítjuk, és fonjuk, töltjük, szaggatjuk (kinek mi tetszik). Olajozott tepsibe tesszük és 20 percig pihentetjük, közben a tetejét megkenjük egy felvert tojással. Előmelegített sütőben 180°C-on 30 -35 perc alatt szép pirosra sütjük. Hitetlenek szúrhatnak bele tűt is (én bicikliküllővel teszem a tűpróbát), és ha nem ragadt rá semmi, a tészta jó!.

Az így elkészített tészta könnyű, igazi foszlós bélzetű lesz, ami másnap és harmad nap is puha lesz.

A fonásokról legközelebb képeket is készítek!

 

 

Címkék: húsvét bukta karácsony édesség recept kalács kelesztés puha péksütemény fonott kalács aranygaluska dagasztás megkel foszlós

A bejegyzés trackback címe:

https://szepesfinom.blog.hu/api/trackback/id/tr701904825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása